Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego

Uczestnicy ruchu drogowego, jak piesi, rowerzyści, zdani są sami na siebie i na ostrożność kierowców, ponieważ nie mają tzw. „pancerza” w postaci samochodu. Dlatego mówi się o pozostałych uczestnikach ruchu drogowego, że są uczestnikami "niechronionymi". 27 listopada 2017 r. UTW w Trzciance, gościł funkcjonariuszy z Komendy Powiatowej Policji w Czarnkowie. Tematem przewodnim były zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym ze szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów. Piesi, rowerzyści to najsłabiej chroniona grupa uczestników ruchu drogowego. W Wielkopolsce ruszyła akcja, której zadaniem jest eliminowanie negatywnych zachowań uczestników ruchu drogowego. Na spotkaniu między innymi podniesiono problem, który mówi, że w myśl obowiązujących przepisów, każdy pieszy poruszający się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. W przepisach przewidziano wyjątek: pieszy będzie mógł się poruszać po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli będzie się znajdował na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. Nowy przepis nie będzie miał zastosowania w strefie zamieszkania - tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem. Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Ważny jest sposób ich umieszczenia: odblaski zaleca się umieszczać na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców – wówczas będziemy mieli pewność, że są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego. Warto przypomnieć, że po zmroku pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie elementy odblaskowe, staje się widoczna nawet z odległości 150 metrów. Te dodatkowe metry pozwalają kierowcy wyhamować i bezpiecznie ominąć pieszego. A co z rowerzystami? Prawo o Ruchu Drogowym w artykule 26 mówi jasno: „Kierującemu pojazdem zabrania się (…) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych„. A że rower to pojazd, to jeździć chodnikiem nie wolno, można go co najwyżej przeciąć. Ale w artykule 33 PoRD-u znajdziemy trzy wyjątki: Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy: 1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem; I nie chodzi tu o dziecko, które znajduje się w foteliku czy przyczepce. Musi ono jechać na swoim własnym rowerze. I może się nim opiekować jedna osoba, nie cała rodzina :) 2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów; Wszystkie te warunki muszą być spełnione jednocześnie, czyli brak infrastruktury rowerowej, dopuszczalna prędkość większa niż 50 km/h i chodnik o szerokości min. 2m - nie wybieramy sobie z tego co nam pasuje. 3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). W imieniu Zarządu dziękuję wszystkim za przybycie. A cóż może więcej cieszyć, jak frekwencja, która dopisała i dyskusja bardzo owocna.

Ela Horak

   Album